Wie geniet er nu niet van een heerlijke sauna terwijl de temperaturen buiten blijven dalen? U ongetwijfeld wel. Naast genieten is een efficiënt saunagebruik een gunst voor uw lichaam en geest. Maar hoe haalt u het meeste uit uw buitensauna? Hieronder een paar belangrijke do’s en don’ts voor een doeltreffend saunagebruik.

 

Doe het naakt

Ten eerste is het hygiënischer om naakt in uw sauna te zitten. Dat komt omdat de bacteriën die u ontwikkelt tijdens het zweetproces in uw kleding blijven zitten en zich op hun beurt verspreiden via de bankjes. Desinfecteer uw sauna regelmatig of laat de badkleding gewoon uit. Verder neemt uw huid de warmte beter op zonder kleren waardoor hij achteraf makkelijker afkoelt.

Houd het kalm en koel

Tijdens uw saunagebruik geniet u graag in alle rust van uw reinigingsproces. Voor een efficiënt gebruik, spant u zich liefst zo weinig mogelijk in. Vermijd te bewegen en zelfs te praten. Kortom: hoe minder inspanning, hoe beter. Na al dat gezweet is het tijd om af te koelen. Een heerlijke koude douche stopt het zweetproces, versterkt uw weerstand en vermijdt duizeligheid en hoofdpijn. Als herboren mens drinkt u daarna best genoeg water om het verloren vocht opnieuw op te nemen.

Licht vanbinnen en vanbuiten

Wacht minstens twee uur na een zware maaltijd voordat u uw sauna instapt. Met een volle maag zweet uw lichaam veel moeilijker en heeft het bovendien veel werk met de spijsvertering. Dit kan leiden tot hoofdpijn en duizeligheid. Een klein slaatje of minisnack zijn dus een beter alternatief. Natuurlijk is alcohol ook een duidelijke don’t vanwege zijn uitdrogingseffect.

Draag best ook geen juwelen of armbanden. Het risico bestaat dat sieraden te heet worden en op uw huid branden. Zij kunnen bovendien ook verkleuren door de warmte. Tracht jezelf dus steeds zo licht mogelijk te maken vanbinnen en langs de buitenkant.

Interesse in een buitensauna? Vraag gerust om advies in onze showroom in Meise

Terug naar overzicht